Gör mopeden redo för våren!

Har du en moped som du vill plocka fram när våren kommit? Beroende på nuvarande skick så kan det finnas en del saker som måste fixas för att den ska vara redo för vägarna. På en moped så sitter man väldigt oskyddad jämfört med vad en bilförare gör. Därför är det extra viktigt att man värnar om säkerheten, du är trots allt ute i trafiken bland massa andra fordon. Därför tänkte vi prata lite om vad man själv kan göra för att hålla mopeden i gott skick.

En enkel besiktning

Det man kan börja med är att ta fram mopeden och ta göra en besiktning. Du kan börja med att känna efter lite, sitter allting som det ska? Man kan dra lite lätt på däcken sidleds och känna om det verkar glappa eller inte. Känner man att det glappar så kan det vara dags för att byta hjullager, känns det stadigt så är det förmodligen inga problem där. Kolla mönstren på däcket, ser det fortfarande bra ut? Det finns inget minsta mönsterdjup på mopeder, dock så får inte corden synas, det är det tygliknande materialet som sitter inuti däcket. Syns den, så måste däcket bytas ut enligt lag. Det rekommenderas fortfarande att byta när mönstret börjar bli dåligt eftersom att du annars får mycket sämre grepp. Du bör även se till så att alla lysen fungerar som dom ska, det är otroligt viktigt att du syns i trafiken!

Service

Har mopeden stått länge så är det alltid bra att kolla vätskenivåerna. Kolla behållare för broms- och kylarvätska, dom är ofta märkta med streck för att hålla koll på nivåerna. Har du en moped som behöver tvåtaktsolja så räcker det bara med att fylla på den behållaren. När det kommer till motorolja så kanske det kan vara på sin plats att byta olja? Tänk på att ha en behållare för att fånga upp oljan du tömmer ur motorn så att du sedan kan göra dig av med den på rätt sätt. Det brukar man kunna göra på återvinningsstationer och på vissa bensinmackar. Ett tips när du ska byta olja är att fylla upp en gång och köra igång motorn, och sedan stänga av den, och göra ett oljebyte till. Det gör man för att “skölja ur” gamla oljerester som är kvar och kan tänkas innehålla skräp. Detta är inte alltid nödvändigt, men det kan göras om man tror att det behövs.

Det här inlägget postades i Moped. Bokmärk permalänken.