Meka med MC:n

Meka med motorcykelnSverige är ett land som passar väldigt bra för det som är motorcykelåkandets kärna: känslan av frihet och oberoende, i kombination med att kunna behärska fartvidundret under sig.

Motorcyklister tycker också om att vara tillsammans och dela det som hör motorcykelåkandet till. Ofta färdas man i stora grupper på långa resor runt i hela Europa. Kulturen är väldigt demokratisk. Det har ingen betydelse om du är valutahandlare, snickare eller järnvägstjänsteman. På hojen är alla lika. Det finns också en stark märkeslojalitet. Att överge märket kan vara att överge gruppen.

Meka själv

Till motorcykelkulturen hör också att man mekar med sin cykel själv. På S-racing får du tips på hur du går tillväga och vad du kan sköta på egen hand. För att kunna göra detta behöver du skaffa bra verktyg. Du klarar dig bra med den typ av verktyg du hittar hos företag som säljer bildelar och behöver alltså inte leta upp en särskild MC-återförsäljare.

Här följer några av de viktigaste punkterna att hålla koll på hos din MC:

Motor

Du byter enkelt både olja och filter utan hjälp. Standard är att byta efter ungefär 500 mil men det är individuellt. Därför ska du göra det till rutin att kolla oljenivån så att du vet hur just din MC fungerar. Även kylvätska och tändstift bör kontrolleras och bytas om det behövs. Tändstiftet byts var 1000:e mil.

Bromsar

Det är naturligtvis viktigt att bromsarna funkar bra. Därför är det bra att regelbundet kontrollera vätskenivån samt slitage. Bromsbelägg och bromsslangar är sådant du kan byta själv.

Drivpaket

Detta bör kollas och justeras. Rengör det regelbundet och smörj dessutom kedjan. För en del har själva mekandet blivit en passion och deras stora hobby. Även på moderna cyklar sitter de flesta delarna så till att man på egen hand kan göra reparationer och byta ut delar.

This entry was posted in MC. Bookmark the permalink.