Köpa äldre crossmoppe

Crossmopeder har alltid varit det tuffare alternativet när det kommer till att köpa moped. Crosscyklarna liknar mer de riktiga motorcyklarna och har alltid varit mycket populära. Det är dock ofta så att de är lite dyrare i inköp än vanliga mopeder. Ett bra, och mycket prisvärt, alternativ är därför att köpa en cross av lite äldre årsmodell. MopedDen här typen av crossmoppar är gedigna tillverkningar som inte blir sämre av att de har ett par år på nacken. Det kan istället visa sig vara en lönsam affär att köpa en äldre cross av bra märke än en ny moped av mer okänd tillverkning. Fördelen med äldre mopeder är också att de är lätta att meka med själv. Är man något sånär händig och mekaniskt kunnig kan man själv sköta det mesta av crosscykelns underhåll och skötsel.

Finns gott om reservdelar

En annan fördel är att det oftast är mycket lättare att hitta reservdelar till de lite äldre crosscyklarna – speciellt på nätet. Det är betydligt lättare för onlinebutiker att hålla ett stort lager, eftersom man har en mycket större kundkrets som inte begränsas av geografiska avstånd. Sajter som Cykelkraft.se är experter på reservdelar och hjälper gärna till att hitta det man behöver. Även personal i fysiska butiker brukar ha stor kunskap och har de inte de rätta reservdelarna i lager brukar de kunna beställa in dem.

Vilken modell bör man välja?

Väljer man att satsa på en äldre crossmoped är det egentligen bara tre märken och modeller som gäller, Honda Mt50, Yamaha DT50 och Suzuki Ts50. Alla dessa modeller är kända för sin hållbarhet och kvalitet. Cyklarna i sig är kanske inte de mest framstående då det gäller utseende och design, men det finns som sagt gott om reservdelar och extrautrustning att köpa. Dessutom är crosscyklar av den här typen kända för att de är lätta att trimma! Läs mer om för- och nackdelar med de olika märkena och modellerna i den här recensionen.

Retro det rätta valet

Det är faktiskt inte så fel att åka på en äldre modell idag. I första hand handlar det om att retro är helt rätt i mångt och mycket just nu. Du kan använda din gamla Yamaha, likväl som loppisfyndet, den gröna Adidas wct overallen. Vilket retro mode som fungerar just där du bor kan vara något individuellt, men en crossmoped av äldre modell kan i stort sett aldrig gå fel.

Renovera

För att få den att åter gå som en klocka, är det lite kärlek och handkraft som behövs. Byt ut uttjänta och trasiga delar och rengör och smörj där det behövs. Rent kosmetiskt kan plast-och plåtdetaljer fixas till, där rost, bucklor och hål kan jämnas ut och ett nytt lager färg kan målas på. Skulle dynan vara trasig kan du köpa dig en ny, alternativt stoppa om den befintliga och få ett nytt överdrag sytt över.

Det här inlägget postades i Motorcykel. Bokmärk permalänken.